
Η ντροπή δεν είναι απλώς μια δυσάρεστη κατάσταση. Είναι μια βαθιά εμπειρία που αγγίζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας. Ενώ η ενοχή σχετίζεται με κάτι που κάναμε, η ντροπή αφορά αυτό που πιστεύουμε ότι είμαστε.
Η ενοχή λέει: «Έκανα ένα λάθος». Η ντροπή: «Είμαι το λάθος».
Συχνά η ντροπή γεννιέται μέσα από το βλέμμα των άλλων. Από την παιδική ηλικία μαθαίνουμε να αξιολογούμε τον εαυτό μας με βάση την αποδοχή, την αναγνώριση και την αγάπη που λαμβάνουμε από το περιβάλλον μας. Όταν αυτές οι ανάγκες δεν ικανοποιούνται ή όταν συνοδεύονται από κριτική, απόρριψη, μπορεί να αρχίσει να διαμορφώνεται η πεποίθηση ότι κάτι δεν είναι αρκετά καλό σε εμάς.
Με τον καιρό, αυτή η πεποίθηση μετατρέπεται σε μια εσωτερική φωνή. Μια φωνή που συγκρίνει, επικρίνει και υπενθυμίζει διαρκώς τις αδυναμίες μας. Δεν μας λέει μόνο ότι αποτύχαμε σε κάτι, αλλά ότι η αποτυχία αυτή αποκαλύπτει την πραγματική μας αξία. Και όσο περισσότερο την ακούμε, τόσο περισσότερο πιστεύουμε ότι η αποδοχή των άλλων είναι απαραίτητη για να νιώσουμε καλά με τον εαυτό μας.
Η ανάγκη για επιβεβαίωση είναι ανθρώπινη. Όταν όμως η αυτοεκτίμησή μας εξαρτάται αποκλειστικά από το πώς μας βλέπουν οι άλλοι, γινόμαστε ιδιαίτερα ευάλωτοι στη ντροπή. Μια κριτική, μια απόρριψη ή μια αποτυχία μπορεί τότε να βιωθεί όχι ως ένα γεγονός, αλλά ως απόδειξη προσωπικής ανεπάρκειας.
Γι’ αυτό και η ντροπή συχνά μας οδηγεί να κρυβόμαστε. Αποφεύγουμε να εκφραστούμε, να διεκδικήσουμε, να εκτεθούμε ή να δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο. Όχι επειδή φοβόμαστε μόνο την αποτυχία, αλλά επειδή φοβόμαστε τι μπορεί να σημαίνει αυτή για την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας.
Το παράδοξο είναι ότι η ντροπή τρέφεται από τη σιωπή. Όσο περισσότερο την κρύβουμε, τόσο μεγαλύτερη δύναμη αποκτά. Αντίθετα, όταν αναγνωρίζουμε την παρουσία της και αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας με περισσότερη κατανόηση και λιγότερη αυστηρότητα, η επιρροή της αρχίζει να μειώνεται.
Ψυχική ωριμότητα δεν είναι η προσπάθεια να γίνουμε τέλειοι. Eίναι και η ικανότητά μας να αποδεχόμαστε ότι η αξία μας δεν καθορίζεται από τα λάθη, τις αδυναμίες ή τις αποτυχίες μας και ότι δεν χρειάζεται να είμαστε σωστοί σε όλα για να αξίζουμε.